WEST-BRABANT KRIJGT VERBETERDE OPENBAAR VERVOERSVERBINDINGEN IN DIENSTREGELING 20025-2026

WEST-BRABANT KRIJGT VERBETERDE OPENBAAR VERVOERSVERBINDINGEN IN DIENSTREGELING 20025-2026

ROOSENDAAL – Vanaf de nieuwe dienstregeling in 2025-2026 zal het openbaar vervoer in West-Brabant flink uitgebreid worden met de introductie van twee belangrijke buslijnen: lijn 360 en lijn 361. Deze lijnen bieden betere verbindingen tussen Rotterdam, Bergen op Zoom, Roosendaal, en omliggende gemeenten, wat een belangrijke impuls geeft aan de bereikbaarheid in de regio.

Doorgaande verbindingen met lijn 360 en 361

Lijn 360 wordt een doorgaande verbinding tussen Rotterdam en Ossendrecht. De route loopt via Dinteloord, Steenbergen, Halsteren, Bergen op Zoom en Hoogerheide, waardoor reizigers meerdere belangrijke knooppunten in West-Brabant kunnen bereiken. Lijn 360 zal met een frequentie van twee ritten per uur rijden tijdens de spits en daluren, en één rit per uur in de avond en op zondag.

Lijn 361 vult de route van lijn 360 aan op het traject tussen Dinteloord en Hoogerheide. Deze lijn rijdt vanaf Oud Gastel en vervolgt zijn route naar Putte. Ook lijn 361 zal tijdens de spits en daluren twee keer per uur rijden, en één keer per uur in de avond.

Lokale lijnen blijven belangrijk

Naast deze nieuwe lange afstandslijnen blijft er een netwerk van ontsluitende lijnen in West-Brabant actief, met name in Bergen op Zoom en Roosendaal. Belangrijke lokale lijnen zijn onder andere:

Lijnspecificaties:

  • Lijn 11: Verbindt wijken Kortendijk en Westrand in Roosendaal, en ontsluit het bedrijventerrein Borchwerf.
  • Lijn 12: Verbindt de wijken De Krogten, Kroeven, en Langdonk in Roosendaal.
  • Lijn 161: Verbindt Bergen op Zoom (Bergse Plaat) met het centrum, station, Bravis Ziekenhuis, Wouw, Roosendaal Designer Outlet, en de wijken Langdonk en Kortendijk in Roosendaal.
  • Lijn 162: Verbindt Etten-Leur centrum met station, Rucphen, Roosendaal station, centrum, en de wijk Tolberg.
  • Lijn 163: Verbindt Willemstad met Fijnaart, Oud Gastel, Roosendaal station, centrum, Bravis Ziekenhuis, en de wijk Tolberg.
  • Lijn 164: Verbindt Ossendrecht (Postbaan) met Hoogerheide, Aviolandalaan, Huijbergen, Wouwse Plantage, en Roosendaal (Tolberg, Bravis Ziekenhuis, centrum, station).

Dienstregeling per lijn:

De frequentie wordt weergegeven als aantal ritten per uur tijdens verschillende tijden, zoals spits, dal, avond en weekenddiensten. Hier een korte samenvatting:

  • Lijn 11 (Westrand – NS):
    • Werkdag: 2 ritten per uur in spits en dal.
    • Zaterdag: 1 rit per uur overdag, geen avondritten.
    • Zondag: Geen dienst.
  • Lijn 11 (Kortendijk – NS):
    • Werkdag: 2 ritten per uur in spits en dal, afhankelijk van tijd.
    • Zaterdag: 1 rit per uur overdag en in de vroege avond.
    • Zondag: 1 rit per uur.
  • Lijn 12 (Langdonk – NS):
    • Werkdag: 2 ritten per uur in spits en dal.
    • Zaterdag: 2 ritten per uur overdag.
    • Zondag: 1 rit per uur.
  • Lijn 161 (Bergen op Zoom – Roosendaal):
    • Werkdag: 2 ritten per uur in spits en dal.
    • Zaterdag: 1 rit per uur.
    • Zondag: 1 rit per uur.
  • Lijn 162 (Roosendaal – Etten-Leur):
    • Werkdag: 2 ritten per uur in spits en dal.
    • Zaterdag en zondag: 1 rit per uur.
  • Lijn 163 (Willemstad – Oud Gastel – Roosendaal):
    • Werkdag: 2 tot 4 ritten per uur, afhankelijk van route en tijd.
    • Zaterdag: 1 rit per uur.
    • Zondag: 1 rit per uur (Oud Gastel – Roosendaal).
  • Lijn 164 (Hoogerheide – Roosendaal):
    • Werkdag: 1 tot 2 ritten per uur, afhankelijk van tijd.
    • Geen diensten op zaterdag en zondag.

Focus op betere avondbediening en nieuwe routes

Een belangrijk aandachtspunt in de nieuwe dienstregeling is het verbeteren van de bereikbaarheid in de avonduren. Lijn 360 en 361 blijven ook ‘s avonds rijden, zodat reizigers na hun werk nog met het openbaar vervoer naar huis kunnen. De frequentie van deze lijnen zal in de avonduren één rit per uur zijn, waarmee de OV-beschikbaarheid in de regio verbeterd wordt.

Daarnaast wordt er gekeken naar verdere optimalisaties in de dienstregeling, zoals het invoeren van een “lusroute” voor lijn 360 of 361 in Ossendrecht, waardoor reizigers nog sneller en efficiënter kunnen reizen. Deze aanpassing zou tevens de leefbaarheid in Ossendrecht verbeteren, door het creëren van een directe verbinding met station Bergen op Zoom.

Toekomstige ontwikkelingen

Met de nieuwe dienstregeling verwacht Arriva de bereikbaarheid en het comfort van het openbaar vervoer in West-Brabant aanzienlijk te verbeteren. De nadruk ligt op betere verbindingen tussen de stedelijke centra, meer mogelijkheden voor reizigers in de avonduren en een efficiëntere ontsluiting van kleinere dorpen en wijken. De gemeente Roosendaal en Bergen op Zoom volgen de ontwikkelingen op de voet en zullen waar nodig blijven pleiten voor aanpassingen om de mobiliteit in de regio verder te verbeteren.

Bron: https://raad.roosendaal.nl/Documenten/46-2024-Reactie-gemeente-Roosendaal-concept-exploitatieplan-2025-2026.pdf

Spread the love